dissabte, 2 de novembre del 2013

BALÇ de SANT SALVADOR

Divendres, 1 de novembre de 2.013 - Tots Sants -

Volta circular pel terme de l'Espunyola ( Berguedà ). que ens du a coronar l'acme de St.Salvador , 1.151 metres - Index geodèsics i Senyera -. I descobrir la Cova de La Bòfia. Fent la pujada pel pastorívol camí de les 3 Maries o dels Porxos. I retornant per el corriol de l'extravagant Cova de La Bòfia, un petit tram de G.R, i el camí Ramader que ens convida a coneixa l'Esglèsia Romànica de Sant Climent.
            Apunt .---  La Cova de La Bòfia te la particularitat de amagar en el seu interior una codolla d'aigua. Tot i que entra prou ta llum, no està de més dur una llentarna.
            Com arribar al punt de sortida .---  Monistrol. Manresa autovia C-16 en direcció a Berga, passat Puigreig, prenem la sortida nº 88 - Gironella/Casserres. Seguim cap aquest darrer poble, on agafem el desvio que mena a L'Espunyola. En arribar, ens incorporem a la c-26 en direcció a Avià, per poc seguit deixar el cotxe en un ampli espai just en el trencall de: Camí del Clot de l'Espunyola - La serra del Pla. = 67 quilòmetres / 45 minuts.
            La Volta .--- Aparcat el vehicle seguim un trocet la carretera per cercar una entrada a l'esquerra senyalada com Els Porxos. Apareixen marques de color groc que seran les nostres guies. Estem al carre rall del camí del Porxos, dit també de Les 3 Maries,que puja decidit superant en algun tram un fort desnivell. Cruïlla del Grau de Clarà - Pal indicador - Enfilem el corriol que continua costa amunt sempre guiats per les pintades grogues. A nivell del saplà de Torneula el viarany es decanta a l'esquerra en lleu baixada aflorant a una pista -Pal indicador-  * Punt A * Seguim les indicacions de St.Salvador, on arribem en menys de cinc minuts " Restes de l'Ermita-Senyera-Index geodèsic ".
 La Tornada: Revoltem l'esperó, marques de color verd i blanc que ens retornen a la pista  * Punt A *. Marxem per la pista més clara de l'esquerra, uns metres enllà, un pal indicador ens senyal La Bòfia - marques blanques, ens i connectem. Nou pal indicador * Punt B * Arriem a la dreta, i descobrim ràpidament l'entrada de La Bòfia. Retornem al * Punt B* Encarem el vial de baixada - marques grogues - fins a una pista. Les senyals tiren a la dreta amb tangible pujada. Aquí les deixem per anar a l'esquerra continuant el traçat més obvi, que ens porta a la casa de Can Cots. Encadenem el camí dacses a la dreta que surt a la carretera C-26 anem a l'esquerra per arribar a la cruïlla amb la carretera BV-4131 - Forn de Pa de Cal Pius. Per la dreta de la casa entra el GR que entomem fins al trencall de 4 Vents el GR marxa a la dreta, nosaltres anem de recta - pintades grogues - Mas de La Pobla, a tocar tenim l'Església de Sant Climent. Som a la Ruta Ramadera que ja no deixem fins arribar al punt d'iníci d'aquesta fenomenal volta circular. =  3.hores 20 minuts / 11'5 quilòmetres. Aturades no incloses.
 --Fotos de la volta a la columna de l'esquerra estan per orde alfabètic " Balç de St.Salvador " --